V dnešní době neustále narůstá počet dluhů, nejvýrazněji u fyzických osob. Pro získání peněz zpět je důležité včasné řešení pohledávek po splatnosti a důkladný výběr inkasní agentury. Jak vybrat společnost, která věřiteli zajistí minimalizaci ztráty z neuhrazených pohledávek?
Obchodní vztah inkasní agentury a věřitele by měl být naprosto korektní, průhledný a založený na vzájemné důvěře. Existuje několik základních kritérií, na které by měli společnosti při výběru agentury myslet – spolehlivost, důslednost, cena, rychlost a možnost domluvit se na podmínkách. K rozhodování též mohou napovědět reference klientů, případně v obchodním rejstříku zveřejněné účetní závěrky inkasní společnosti.
Dvě rady na úvod
- Není rozumné vybírat agenturu pouze podle ceny. Požadavkem na co nejnižší provizi může věřitel získat zpět méně peněz, jelikož minimalizace odměny agentuře vede k nedostatku prostředků na intenzivní upomínání a kontaktování dlužníka. Tím se snižuje kvalita služeb i výše vymožených částek. Podstatné je, kolik peněz se věřiteli vrátí, ne jak vysoké provize si agentura účtuje.
- Vhodné též není vybírat inkasní společnost výhradně podle celkové návratnosti. Přílišný tlak věřitele na maximální návratnost může vyústit ve využití nelegálních metod nátlaku na dlužníka. Z krátkodobého hlediska získá věřitel více peněz zpět, avšak v dlouhodobém horizontu představuje taková spolupráce pro věřitele riziko v podobě negativní medializace a poškození dobrého jména.
Jak sladit skutečné potřeby s nastavením výběrových kritérií
- Požadavky na inkasní postupy. Věřitel vymezí inkasní úkony a jejich frekvenci, požadavky na parametry splátkových kalendářů, zváží doplňkové služby, např. přihlášení do insolvenčního či dědického řízení, a podobně. Pokud se věřitel v dané sféře neorientuje, může zvážit vícekolové výběrové řízení, kdy definice inkasních postupů vznikne z návrhů agentur v prvním kole a následně užší skupina agentur soutěží cenou.
- Definice složek ceny za inkasní služby. Jakékoliv paušály, zálohy předem nebo provize z objemu pohledávek jsou neobvyklé. Hlavní složkou ceny je standardně provize z vymožené částky. Věřitel může zvážit dodatečnou motivaci v podobě bonusů za zvýšení vymahatelnosti, či honoraci některých úkonů pevnou částkou za úkon.
- Požadavky na IT řešení. Při opakovaném předávání vysokých počtů inkasních případů by se měl věřitel seznámit s IT řešením agentur, například s technickou vyspělostí call-centra, automatizací komunikace, či formami sledování postupů inkasa u jednotlivých pohledávek.
- Vymezení potenciálních dodavatelů inkasních služeb. Ověření bonity, ale i dobré pověsti oslovovaných inkasních agentur by mělo být nedílnou součástí rozhodování.
- Vyhodnocení nabídek a výběr dodavatele inkasních služeb. Věřitel by měl porovnávat nabízenou cenu služeb s intenzitou inkasních úkonů a komplexností inkasních postupů. Vyžádat si může i reference současných klientů agentury.